Jeżeli masz jakieś nurtujące Cię pytania, chcesz uzyskać dokładne informacje lub po prostu chcesz się z nami skontaktować - skorzystaj z formularza kontaktu dostępnego tutaj.
SYSTEM RFID, CZY TO SIĘ OPŁACA ?
Systemy RFID przez wielu został obwołany technologicznym następcą popularnych kodów kreskowych. Czas pokazał, iż ograniczenia technologii radiowej nie pozwalają na implementacje rozwiązania w każdym środowisku. Dodatkowo wdrożenia RFID są bardziej wymagające zarówno dla integratorów jak również dla samych użytkowników. Przestrzeganie procedur i kontroli jakości jest kluczowym elementem, który decyduje o pozytywnym zakończeniu wdrożenia.
Do najważniejszych korzyści wynikających z wdrożenia systemu RFID należą:
- Przyśpieszenie procesu rejestracji towarów - Dla przykładu zarejestrowanie w systemie palety, na której mamy 120 elementów. Pracownikowi wyposażonemu w czytnik kodów kreskowych proces może zająć ok. 3-7 minut. W przypadku technologii RFID rejestrujemy zawartość palety w ciągu kilkunastu sekund. Proces może być powielany na dowolnym etapie logistyki magazynowej: Przyjęcie, wydanie towaru, przesunięcia między magazynami itd.
- Wyeliminowanie błędów ludzkich. Najwięcej błędów generuje ręczne liczenie towaru przez pracowników. Stopień błędów z wykorzystaniem technologii kodów kreskowych spada do poziomu 1%. Jednak rutyna w działaniu pracownika może sprawić, iż procent ten wzrasta.
Technologia RFID gwarantuje średnią skuteczność do 99%. Stosowanie kilku punktów weryfikacji stanów ilościowych zwiększa tę wartość praktycznie do 100%. (Należy pamiętać, iż na skuteczność odczytu tagów RFID przez czytniki wpływa wiele czynników takich jak: interferencje fal będących następstwem wpływu elementów metalowych znajdujących się w otoczenia, sposób ułożenia oznakowanych produktów, ilość oznakowanych elementów, materiał z jakich oznakowane elementy zostały wytworzone, czy sposób ich pakowania, oraz wiele innych czynników, których uwzględnienie jest konieczne na etapie wdrożenia. - Zmniejszenie kosztów operacyjnych – Statystycznie mówi się o tym iż poziom ROI (poziom zwrotu z inwestycji) wprowadzenia technologii RFID osiąga wartość 90% w ciągu 1-2 lat od momentu uruchomienia systemu. Jeśli spojrzymy na wdrożenie z perspektywy czysto finansowej, to bardzo dobry wynik.
Dla przykładu posłuży nam proces przyjęcia towaru do magazynu, który jest dostarczany przez operatora wózka widłowego do strefy przyjęcia. Standardowe rozwiązanie zakłada, iż każda paleta musi zostać zarejestrowana w systemie przez pracownika magazynu przy użyciu przenośnego kolektora danych. Towar jest oznakowany kodem kreskowym, operator musi policzyć elementy i wprowadzić ich ilość do systemu wykorzystując urządzenia mobilne i bezprzewodową wymianę danych z systemem magazynowym. W ciągu zmiany rejestracji podlega ok. 40 palet. Czyli w ciągu 8 godzinnej zmiany pracownik poświęca na wykonanie zadania ok. 12 minut na paletę – nie uwzględniając czasu na przerwę.
W systemie dwu zmianowym firma musi zatrudnić min. 2 pracowników. Jeśli uwzględnimy także urlopy, zwolnienia itd., dla bezpieczeństwa funkcjonowania firmy musimy przyjąć, iż firma zatrudnia na etacie min. 3 osoby.
Koszt zatrudnienia pracownika brutto - uwzględniając premie itd., to poziom (wartości przykładowe) na poziomie 4.5 tys brutto miesięcznie. W takiej sytuacji koszt zatrudnienia jednego pracownika w skali roku to: 54 tys. Zł. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy trzech pracowników. Czyli w budżecie rocznym musimy uwzględnić kwotę 160 tys.
Kwestią indywidualną, zależną od charakterystyki zakładu jest, czy system RFID jest w stanie w 100% wyeliminować proces rejestracji i kontroli wykonywany przez człowieka. Przy spełnieniu pewnych warunków jest to oczywiście możliwe. W przypadku zastosowania systemu znakowania towarów tagami RFID operatorzy koncentrują się na prawidłowym ulokowaniu towarów w magazynie, a nie na kontroli stanów i ilości.
Jakie zatem są koszty wdrożenia systemu RFID?*
*- wartości przykładowe.
- Bramka RFID: Czytnik z antenami wraz z konstrukcją bramki: ok. 20-30 tys. zł.
W omawianym przypadku, wystarczy tylko jedna bramka w strefie przyjęcia. Oczywiście poszczególne etapy można swobodnie powielać. - Oprogramowanie + wdrożenie: przyjmijmy, iż jest to koszt oscylujący na poziomie 10-50 tys. zł.
- Otagowanie: w tym miejscu wiele zależy od środowiska. Czy tagi mogą być ponownie wykorzystywane, jak dużo towarów znajduje się na palecie. Jakiej wartości jest oznakowany towar. Koszt tagu to ok. 0,80 gr – 2.50 zł. W przypadku, gdy mówimy o np. 100 tys. Tagów w skali roku. Uzyskujemy koszt znakowania na poziomie ok. 100 tys. złotych.
Podsumowując uruchomienie podstawowego systemu RFID to koszt rzędu min. 40 tys. złotych. Jeśli uwzględnimy przy tym koszt tagów, poziom progu wejście będzie uzależniony od skali działania firmy. Przyjmijmy, iż jest to poziom ok. 100 tys. zł. Czyli kwota niższa, niż środki niezbędne na utrzymania trzech pracowników. Oczywiście w idealnej sytuacji jedna bramka to najczęściej zbyt mało. Jednak rozszerzając naszą przykładową instalacje do czterech punktów rejestrujących. Poziom kosztów nie powinien przekroczyć 200 tys. zł.
Należy pamiętać, iż podana symulacja ma charakter przykładowy. Zupełnie inaczej rozkładają się koszty w przypadku znakowania odzieży roboczej i np.: palet, a inaczej w przypadku znakowania przedmiotów metalowych – koszt tagów jest o wiele wyższy.
Podobnie może przestawiać się kwestia konstrukcji bramki. W wielu przypadkach nie ma konieczności stosowania wyrafinowanych konstrukcji nośnych, i w takiej sytuacji koszt montażu czytników oraz anten jest mniejszy.
Najważniejszą konkluzją jest odpowiedź na pytanie, czy system RFID może się przedsiębiorstwu opłacać. W przypadku, gdy identyfikacja radiowa jest w stanie usprawnić procesy rejestracji towarów (PZ,WZ,MM, RW,PW), wyeliminować błędy, a w przy tym zmniejszyć czas, w jakim pracownicy realizują codziennie w/w zadania. W takiej sytuacji firma szybko dostrzeże zyski wynikające z implementacji systemu RFID. Watro przy tym wspomnieć, iż technologia RFID nie tylko może wspomagać proces rejestracji, ale także może być skutecznie wykorzystywana do lokalizacji produktów, monitorowania dynamiki ich przemieszczania itd. Zgromadzone w ten sposób dane mogą dostarczyć dodatkowych informacji, które wpłyną na poprawę funkcjonowania procesów wewnątrz przedsiębiorstwa.